ایسنا/مازندران در طول تاریخ بشر همواره افرادی وجود داشتند که خود را محدود به قوانین کلی جامعه نکرده و به همین دلیل منشاء تغییرات بزرگی در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی خود و جوامع بشری شدهاند، در واقع جوامع توسعه یافته امروزی، پیشرفت خود را مدیون رویا پردازی و ایدههای خلاقانه این افراد میداند.
نامهایی نظیر بیل گیتس، استیو جابز، والت دیزنی، بنجامین فرانکلین و مارک زاکربرگ به گوش کمتر کسی نا آشنا است، اینها افرادی ریسک پذیر بودند که روحیه جرأت، جسارت، صبوری، استقلال طلبی و کاوشگری داشتند، به بیان بهتر این افراد را کارآفرین مینامند.
کارآفرینان در حقیقت افرادی صاحب ایده و خلاق هستند که با بهرهگیری از منابع، ظرفیتها، چالشها و نیازها با عزمی استوار به دنبال ارزش آفرینی بوده و هر موقعیتی را به فرصت تبدیل میکنند، در همین راستا، کارآفرینی نیز دارای جنبههای مختلفی مانند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.
اما آنچه امروز از مبحث کارآفرینی در جامعه باب شده و مد نظر مدیران و مسئولان قرار گرفته تنها یکی از جوانب این حوزه بسیار گسترده است، پرداختن به مسائل اشتغال و رونق اقتصادی را میتوان یکی از کارکردهای حوزه کارآفرینی دانست اما آیا هر ابداع و ایجاد کسب و کاری میتواند در زمره کارآفرینی قرار گیرد و اساسا ماحصل و دستاورد کارآفرینی چه میتواند باشد و چقدر در توسعه جوامع نقش دارد.
ظهور کارآفرینی از تناقض بین منابع و نیازها
عضو کمیسیون تخصصی آموزش، پژوهش و ترویج فرهنگ کارآفرینی سازمان ملی کارآفرینی ایران معتقد است: کارآفرینی از تناقض بین منابع محدود و خواسته و نیازهای نامحدود بشری نشات گرفته است، در واقع بشر برای برقراری توازن بین این ۲ عامل، سِیری تکاملی را پیش برده که منتج به توسعه و پویای جوامع شده است.
زهرا پویافر در گفتوگو با ایسنا کارآفرینان را افرادی رویا پرداز، قاطع، اهل عمل، فرصت شناس، با انگیزه، ارزشآفرین و دارای پشتکار معرفی کرد و گفت: این افراد با عقاید، افکار و ایدههای جدید و خلاقانه در محیط به دنبال نیازهای برآورده نشدهای هستند که تاکنون راه حلی برای آن ارائه نشده است.
وی با بیان اینکه کارآفرینی محدود به مکان، زمان، سن مشخص و تحصیلات نیست، خاطرنشان کرد: هرچند که نمیتوان از نقش مهم دانش فنی و تخصصی و نیز سن و تجربه غافل شد اما مصادیق بارزی وجود دارند که بدون ویژگی مشخصی توانستند در زمره بهترین کارآفرینان جهان قرار گیرند.
عضو کمیسیون تخصصی آموزش، پژوهش و ترویج فرهنگ کارآفرینی سازمان ملی کارآفرینی ایران در پاسخ به این پرسش که چرا اکثر کسب و کارهای نوپا با شکست مواجه میشوند، تاکید کرد: درآمد و سوددهی هر کسب و کاری به عوامل مختلفی نظیر توانایی افراد، تیم همراه، دانش و مهارت وابسته است، چنانچه قبل از شروع کار، نیازسنجی، ظرفیت شناسی، منابع و چالش های آن شغل مورد بررسی قرار گیرد قطعا آن کسب و کار درآمدزا و موفق خواهد بود.
پویافر تصریح کرد: کارآفرینی و کسب کار باید براساس زیست بوم شکل گیرد، تنها در این صورت است که منجر به رشد و توسعه فرهنگی، اقتصادی، پویایی و نشاط جامعه خواهد شد.